„Rówieńskie Pszczółki kreatywnie kodują i matematyczne kompetencje kształtują”
Kończy się miesiąc kwiecień, a co za tym idzie kończy się kolejny etap naszego projektu, który realizujemy dzięki Fundacji mBanku. „Rosnę z matematyką” to projekt pozwalający nie tylko „szlifować” do tej pory zdobyte umiejętności, ale również odkrywać nowe m.in. dzięki zakupionym pomocom.
Miesiąc kwiecień przebiegł w grupie Pszczółek bardzo aktywnie. Dzieci nauczyły się kodować i programować za pomocą wielu różnych ciekawych pomocy dydaktycznych. Zajęcia matematyczne zostały wplatane w tematy wynikające z planu pracy.
W trakcie realizacji tematu o wiośnie w ogrodzie, dzieci z pomocą wychowawcy wykonały zakodowaną planszę, którą miały wykleić w odpowiednich miejscach kolorowymi ziarenkami ryżu. Ta praca plastyczno-sensoryczna, pokazała dzieciom, że nie tylko można użyć kredek do kolorowania „kolorowanek kodowanek”, ale także innych materiałów, nawet spożywczych.
Na kolejnych zajęciach dzieci wykonały w liczydła w liczbach od 0-10 liczydła. Za pomocą koralików, przedszkolaki miały za zadanie nawlec na druciki kreatywne odpowiadającą danej liczbie ilość koralików. Zabawa ta nie tylko była sposobem na wykonanie nowej pomocy dydaktycznej, ale także pokazała dzieciom, że w łatwy i przyjemny sposób można nauczyć się przeliczać usprawniając przy tym motorykę małą.
Kolejne zajęcia były wstępem do programowania. Przedszkolaki odwiedziła Pani Anna Słyś – nauczyciel matematyki w Szkole Podstawowej, która omówiła z dziećmi zasady programowania oraz zaprezentowała robota Clementoni. Lekcja ta rozbudziła w dzieciach kreatywność, zainteresowanie robotyką oraz pobudziła logiczne rozumowanie.
Klocki Korbo, to kolejne konstukcyjno-matematyczne zabawy, które miały miejsce na kwietniowych zajęciach. Pod okiem Pani Sabiny Załazińskiej, przedszkolaki wykonywały skomplikowane zadania z wykorzystaniem klocków. Dzieci z pomocą instrukcji wykonywały zadania w grupach, które niekiedy wymagały skupienia i logicznego myślenia.
Maty Kodowanie na dywanie Anna Świć oraz elementy potrzebne do kodowania to pomoce, które były wykorzystywane na zajęciach przez cały miesiąc. Na początku zajęcia odbyły się z Panią Anną Słyś, która pokazała dzieciom w jaki sposób należy kodować na macie za pomocą kolorowych kartoników. Przedszkolaki w grupach miały za zadanie wykonać wiosenne kwiaty – krokus i tulipan. Następnie na zajęciach z wychowawcą, po wprowadzeniu litery „J”, próbowaliśmy ją wspólnie zakodować na naszej macie. Za pomocą czytanej przez nauczyciela rymowanki, dzieci zakodowały zwierzątko na literę „J” – Jeża. Zabawy na macie przebiegały również z wykorzystaniem kolorowych kubeczków do kodowania. Dzięki nim, przedszkolaki bawiły się w kolory, klasyfikowały oraz kodowały. Nie obyło się bez zabaw konstrukcyjnych – czyli budowania wysokich wież złożonych z kubków.
Następny miesiąc jest miesiącem, w którym będziemy kończyć projekt. Mimo tego dzieci ze starszej grupy przedszkolnej czeka jeszcze wiele ciekawych zadań i wyzwań matematycznych.
Zapraszamy do obejrzenia krótkiej fotorelacji:
K. Kłap, S. Załazińska